Sunday, April 1, 2012

Sebab Rasulullah SAW menyukai kucing...

Annyeonghaseyo...

Hari ney citer pasal haiwan kesayangan Rasulullah SAW & Abu Hurairah iaitu kucing. Sebab2 kenapa baginda terlalu suka akan haiwan ney. nak taw, just read okay...


Nabi menekankan di beberapa hadisnya bahawa kucing itu bukanlah najis. Malah diperbolehkan untuk berwudhu menggunakan air bekas minum kucing kerana dianggap suci. Lantas kenapa Rasulullah Saw yg buta baca & tulis, berani mengatakan bahawa kucing suci, bukan najis? Lalu, bagaimana Nabi mengetahui kalau pada badan kucing tidak terdapat najis???

Pada kulit kucing terdapat otot yg berfungsi untuk menolak sel bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia. Pada permukaan lidah kucing ditutupi oleh berbagai benjolan kecil yg runcing. Benjolan ini bengkok mengucup seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada setitis pun cairan yg jatuh dari lidahnya. Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yg paling canggih, permukaannya yg kasar boleh membuang bulu2 mati & membersihkan bulu2 yg tersisa di badannya...

Telah dilakukan berbagai penyelidikan terhadap kucing & berbagai perbezaan usia, perbezaan posisi kulit, punggung, bahagian dalam telapak kaki, pelindung mulut & ekor. Pada bahagian2 tersebut dilakukan pengambilan sample dengan usapan. Di samping itu, dilakukan juga penanaman kuman pada bahagian2 khusus. Terus diambil juga cairan khusus yg ada pada dinding dalam mulut & lidahnya. Hasil yg didapati adalah :

1. Hasil yg diambil dari kulit luar tenyata negatif kuman (tiada kuman), meskipun dilakukan ber-ulang2 kali...

2. Perbandingan yg ditanamkan kuman memberikan hasil negatif sekitar 80% jika dilihat dari cairan yg diambil dari dinding mulut...

3. Cairan yg diambil dari permukaan lidah juga memberikan hasil negatif kuman...

4. Hanya sekali sahaja kuman yg ditemui semasa proses penyelidikan & kuman itu termasuk dalam kumpulan kuman yg dianggap sebagai kuman biasa yg berkembang pada tubuh manusia dalam jumlah yang terbatas seperti enterobacter, streptococcus & taphylococcus. Jumlahnya kurang dari 50 ribu pertumbuhan...

5. Tidak ditemui kumpulan kuman yg beragam...

Berbagai sumber yg dapat dipercayai & hasil penyelidikan laboratorium menyimpulkan bahawa kucing tidak mempunyai kuman & mikroba. Air liurnya bersih & membersihkan...


Komen para doktor yg pakar dalam bidang kuman...

Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di Rumah Sakit Hewan Baitharah, jarang sekali ditemui adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman itu ada, maka kucing itu akan sakit. SubhanAllah!!!

Dr. Gen Gustafsirl menemui bahawa kuman yg paling banyak terdapat pada anjing, manusia 1/4 anjing, kucing 1/2 manusia. (Inilah sebabnya jika terkena air liur anjing harus dibasuh dengan tanah)...

Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Sa’id Rafah menegaskan bahawa kucing mempunyai agen pembersih yg bemama lysozyme...

Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yg sangat subur untuk pertumbuhan bakteria. Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak banyak berjemur & tidak dekat2 dengan air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yg menjadi faktor tidak adanya kuman pada tubuh kucing...

Tetapi ketika sebahagian doktor & percubaan yg telah di lakukan di laboratorium haiwan, ditemui bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan & ia lebih bersih daripada manusia...


Peristiwa yg berlaku kepada Rasulullah SAW & sahabatnya...

Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk berwudhu. Pada masa itu, datang seekor kucing yg ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum...
Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu hairan?” Ia menjawab, “Ya.” Lalu, Abu Qatadah berkata bahawa Nabi SAW pernah bersabda, “Kucing itu bukan najis. Ia binatang yg suka berkeliaran di rumah,” (Hadis Riwayat At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, & Ibnu Majah)
Diriwayatkan Ali bin Al-Hasan & Anas yg menceritakan bahawa Nabi SAW pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.” Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang & menjilat bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, malah tidak ada najis.”

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar & ibunya yg menerangkan bahawa seorang budak memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menyimpannya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, dia lupa mengenai bubur tersebut... 
Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit demi sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yg disentuh kucing & Aisyah memakannya. Rasulullah SAW bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliaran.” Aisyah pernah melihat Rasulullah SAW berwudhu dari sisa jilatan kucing (Hadis Riwayat Al-Baihaqi, Abd Al-Razzaq & Al-Daruquthni)
Subhaanallah!! Kalaulah bukan dari wahyu Allah tentulah Rasulullah SAW yg buta baca & tulis ini tidak akan berani mengatakan bahawa kucing itu bersih? Segala sesuatu yg baru ditemukan oleh para ilmuwan semasa ini, ternyata sudah diketahui ilmunya oleh Rasul Kita Muhammad SAW sejak 1500 tahun yang lalu...

Sumber : 1malaysianews


***
Hari tu aku jumpe sekor kucing, jalan dengkot2. tengok kaki die, rupe2 nyer die eksiden, kaki die patah sampai nampak tulang2 & isi2 dlm tu. tuan punyer kucing tu kate (mak member aku la), da sebulan die eksiden tapi tak hantar pi klinik. kesian giler. aku nak tolong tapi tak dapat nak tolong. hanya bagi die simpati jer. dulu dia comel sangat (bak kata member aku la. da kucing die). tapi, sejak kaki die jadi camtu, die kena 'halau' dari rumah.. ish.. ish.. sian nyer...

Dulu comel, di sayang, dibelai.. bile da cacat pandang sebelah mata pown tak nak. ney la manusia...
*maap la kalau terasa*


Thanx for your reading...
Annyeong...

n_n

Da baca? SiLa Komen... SiLa LiKe... SiLa foLLow...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@2011-2014 Segala yg tertulis hasil titik peluh FattKiraa